اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33270
1399/05/01 - 11:30
ویتامین D می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

براساس یک بررسی جدید ، وضعیت ویتامین D خوب هم در پیشگیری از سرطان و هم در پیش آگهی سرطان ها مفید است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  اثرات ضد سرطانی ویتامین D به ویژه در پیشگیری و معالجه سرطان روده بزرگ و سرطان خون مشهود است. علاوه بر این ، پاسخگویی زیاد به ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد که این بین افراد متفاوت است و بر نیاز آنها به مکمل ویتامین D تأثیر می گذارد.

مطالعه ای بوسیله پروفسور کارستن کالبرگ و همکارانش در دانشگاه فنلاند شرقی، به روز رسانی از مبانی مولکولی پیام­رسانی ویتامین D و نقش آن در پیشگیری از سرطان و و درمان آن ارائه داده است. ویتامین D معمولاً به دلیل نقش اساسی که در سلامت استخوان ها دارد، شناخته شده است ، اما کالبرگ و همکارانش معتقدند که این ویتامین سیستم ایمنی بدن را نیز تنظیم می كند ، و اثرات ضد سرطانی آن به طور عمده توسط سلول های ایمنی مانند مونوسیت ها و سلول های T انجام می شود. ویتامین D اثرات خود را از طریق گیرنده ویتامین D اعمال می کند ، که یک عامل رونویسی است که در بیان و تنظیم اپی ژنتیکی ژن های متعدد دخیل است.

بررسی­ها در زمینۀ تأثیر ویتامین D بر روی انواع سرطانها نشان می­دهد ویتامین D بیشترین تأثیر را بر سرطان روده بزرگ و خون مانند لوکمیا ها و لنفوم ها دارد. ویتامین D هم برای تمایز سلولهای بنیادی خون ساز در حین خونریزی و هم سلولهای بنیادی بزرگسالان در بافتهایی که به سرعت بازسازی می شوند مانند روده بزرگ یا پوست بسیار مهم است. سطح بسیار کم ویتامین D منجر به عملکرد پایین تر گیرنده ویتامین D می شود و در نتیجه احتمال خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد که این بدین دلیل است که این سلول های بنیادی کمتر تمایز می یابند و به صورت کنترل نشده ای شروع به تبدیل شدن به سلول های سرطانی می کنند.

حتی در سایر سرطان­ها  مانند سرطان پستان و پروستات  نیز سطح کم ویتامین D ، که به عنوان سطح 25-هیدروکسی ویتامین D در خون اندازه گیری می شود ، با شیوع بالاتر سرطان و پیش آگهی ضعیف همراه است. با این حال ، در آزمایش­های کنترل شده، نشان داده نشده است که مکمل ویتامین D می­تواند مرگ و میر ناشی از سرطان را کنترل کند.

گروه تحقیقاتی پروفسور کارلبرگ پیشتر نشان داده بود که افراد در واکنش مولکولی یا حساسیت آنها به مکمل ویتامین D تفاوت دارند. به عنوان مثال در 25٪ از جمعیت فنلاند به نظر می رسد که افراد برای رسیدن به فواید بالینی کامل ، به دوز بیشتری از مکمل ویتامین D نیاز دارند. به نظر می رسد هر چه سطح پاسخ دهی به ویتامین D کمتر باشد خطر ابتلای وی به سرطان نیز بیشتر است.

طبق بررسی ، سطح مناسب ویتامین D می­تواند در پیشگیری از سرطان مفید باشد اما شواهد کمتری در مورد مفید بودن آن در معالجه سرطان وجود دارد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved